Gespecialiseerd in het begeleiden van kinderen, docenten en ouders.

Over ons

Even voorstellen


Mijn naam is Iris Pitstra. Ik ben afgestudeerd als Toegepast Psycholoog en ben in 2017 coachingspraktijk Iris Pitstra gestart. Al tijdens mijn opleiding merkte ik dat ik voornamelijk geïnteresseerd was in de ontwikkelingspsychologie en ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen. Ik ben daarom de specialisatie kinder- en jeugdpsychologie gaan volgen en heb deze met succes afgerond. Tijdens deze specialisatie raakte ik steeds meer geïnteresseerd in autisme, waarna ik mijn afstudeerscriptie over dit onderwerp heb geschreven. Voor mijn afstudeeronderzoek heb ik een handleiding ontwikkeld voor docenten in het regulier basisonderwijs die leerlingen met autisme in de klas hebben. Al tijdens het schrijven van deze scriptie merkte ik dat er veel vraag is vanuit scholen voor specifiekere hulp bij autisme. Veelal kreeg ik te horen; ‘hier zijn we niet voor opgeleid’, ‘hoe moet ik nu weten hoe ik deze leerling het beste kan begeleiden?’. Dit zette mij aan het denken. Kan ik docenten helpen om hun leerlingen beter te begrijpen en te begeleiden?

Als pas afgestudeerde ben je op zoek naar zekerheid. Het idee dat ik misschien iets voor docenten zou kunnen betekenen parkeerde ik. Het ‘zwarte gat’ waar je na je afstuderen in terechtkomt wilde ik niet meemaken. Laat staan de onzekerheid van het starten van een eigen onderneming. Al voordat ik afstudeerde was ik op zoek naar een baan. Met succes: al binnen een maand na mijn afstuderen kon ik aan de slag bij KEI – educatie mét zorg als ambulant begeleider – studiecoach. Een enorme kans. Binnen dit bedrijf kon ik zowel mijn ei kwijt als Toegepast Psycholoog, als werken binnen het onderwijs. KEI begeleidt kinderen en jongeren met (onder andere) autisme, ADD/ADHD, onzekerheid en problemen op het gebied van motivatie. Deze begeleiding richt zich met name op de schoolse gebieden, met ook ruime aandacht voor persoonlijke situaties. Bij KEI heb ik veel ervaring opgedaan (en doe ik nog steeds veel ervaring op) in het werken met kinderen met autisme en andere (ontwikkelings)problematiek.

Het idee dat ik docenten kan helpen bij het begeleiden van leerlingen met autisme is altijd in mijn achterhoofd gebleven. Toen ik mijn draai had gevonden binnen het werkveld begon dit idee steeds vaker weer naar voren te treden. Zo nu en dan zette ik wat ideeën op papier en langzaamaan kwam het besef dat ik echt een goed concept in handen had. Ik besloot ervoor te gaan en enige tijd later was coachingsprakijk Iris Pitstra een feit. Ik heb ervoor gekozen om dit naast mijn baan bij KEI te doen. Doordat ik zelf in de praktijk werk met kinderen en jongeren met autisme, weet ik als geen ander welke problematiek voorkomt bij autisme en waar docenten tegenaan lopen. Dit is de ideale combinatie om docenten op een effectieve manier te kunnen coachen en ervoor te zorgen dat ze hun leerlingen beter leren begrijpen en effectiever kunnen begeleiden in het leerproces.

Zowel als persoon als in mijn functie van Toegepast Psycholoog vind ik het belangrijk dat de focus ligt op positiviteit. Soms gaan de dingen niet helemaal zoals we willen, maar er gaat altijd meer goed dan dat er mis gaat. Ik vind het belangrijk om te ontdekken wat iemand wél kan en vanuit die kracht op zoek te gaan naar oplossingen voor een probleem. Deze visie zet ik ook in tijdens mijn werk. Kinderen met autisme lopen regelmatig tegen dingen aan waarvan ze niet weten hoe ze daarmee om moeten gaan. Dit kan leiden tot een verminderd zelfvertrouwen of somberheid. Door deze kinderen positief te benaderen en ze te laten zien wat er allemaal wél goed gaat groeit hun zelfvertrouwen en het geloof dat ze een hobbel in de weg best aankunnen. Samen bekijken we welke talenten het kind kan inzetten om een lastige situatie aan te kunnen. Deze techniek gebruik ik ook bij het coachen van docenten. Voordat docenten mij om hulp vragen hebben ze vaak al heel wat (grote of kleine) tegenslagen meegemaakt in de klas en weten ze dus al wat niet werkt. Dat is al een stap in de goede richting. Samen met de docent bekijk ik wat er wel goed gaat en zoeken we naar welke kwaliteiten hij of zij kan gebruiken om lastige situaties de baas te worden.

Bent u geïnteresseerd geraakt, of wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op en wie weet zien wij elkaar binnenkort.

Autisme is niet te genezen, onbegrip gelukkig wel.